اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

اربعین برای پاک‌سازی جوامع و روح بشریت جریان دارد

فعال فرهنگی و اجتماعی و دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین گفت: خداوند در دل مؤمنان نسبت به راه امام حسین(ع) شور و انگیزه‌ای ایجاد می‌کند تا عظمت جمعیت به خواست و ارادۀ الهی در پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشند و اربعین برای پاک‌سازی جوامع و روح بشریت جریان داشته و زمینه‌ای برای آماده سازی ظهور حضرت حجت(عج) باشد.

اربعین برای پاک‌سازی جوامع و روح بشریت جریان دارد

دکتر فاطمه محمدبیگی، فعال فرهنگی و اجتماعی و دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین اظهار کرد: مردم عاشقانه و با پای پیاده در اربعین به کربلا اعزام می‌شوند و این پیاده‌روی به معنای آن نیست که حرکت امام حسین (ع) متفاوت از سایر ائمه است بلکه در بین ائمه، اثر خون این امام برای جاودانگی روح آزادگی و بیدارکردن روح خفتۀ انسان‌ها، ماندگارتر است.

وی افزود: وظیفۀ بیدار کردن وجدان‌های خفته در عصر امام حسین (ع) بر عهدۀ این امام بود و سیدالشهداء(ع) با گذشت چندین سال از قیام ماندگار خویش، امروز وجدان‌های خفته را بیدار می‌کند و ما برای ظهور امام عصر(عج) نیز نیازمند بیدارکردن وجدان‌های خفته هستیم.

فعال فرهنگی و اجتماعی و دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین بیان کرد: امام صادق(ع) در حدیثی با دعای ویژه برای زائران اربعین امام حسین(ع) بیان می‌کنند که «خدایا از جانب ما رضوان خود را به اندازه کافی به زائران اباعبدالله(ع) نشان بده»؛ امام صادق (ع) با این حدیث نشان می‌دهند که نشان رضوان و رضایت الهی در زیارت اربعین نهفته است.

دکتر محمدبیگی یادآور شد: امام صادق (ع) همچنین بیان می‌کنند: «خدایا زائرانی که جَدّ من امام حسین (ع) را زیارت می‌کنند، آنها را شبانه‌روز حفظ بفرما»؛ با تأملی در این حدیث به خوبی درک می‌کنیم که کسی که توفیق درک راه کربلا را داشته باشد در درجه و مرتبۀ حفاظت الهی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: زائرانی بسیاری با وجود مشکلات جسمانی در اربعین به کربلا می‌روند اما به وطن خویش سالم باز می‌گردند که این نشانی از الطاف الهی به زائران سیدالشهدا است.

فعال فرهنگی و اجتماعی و دبیربنیاد عفاف و حجاب استان قزوین بیان کرد: امام صادق (ع) در ادامۀ دعای خود بیان میکند: «خدایا زائرانی که برای زیارت امام حسین (ع) قدم بر می‌دارند، خودت جایگزین آنها در منازلشان باش و برایشان جبران کن» و این از سنت‌های الهی است؛ ما نیز سنت زیبای پیاده‌روی اربعین که تمرین جهاد در راه خدا و هم سفره بودن با آزادگان جهان است را از دست نمی‌دهیم چراکه این تجربه در هیج جایی حاصل نمی‌شود.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: اربعین ریشۀ تاریخی دارد و نشات گرفته از حرکت زنان و خانواده‌های بنی‌اسد است؛ زمانی که این زنان به صحرای کربلا می‌رسند، مراسم تدفین شهدای کربلا را برگزار می‌کنند.

وی افزود: خداوند اربعین را به گونه ای قرار داده است که تمام شیعیان از سراسر دنیا در پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشند و اربعین مصداق حدیث کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا است.

فعال فرهنگی و اجتماعی و دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین تصریح کرد: خداوند در دل مؤمنان نسبت به راه امام حسین(ع) شور و انگیزه ای ایجاد می‌کند تا عظمت جمعیت به خواست و ارادۀ الهی در پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشند و اربعین برای پاک سازی جوامع و روح بشریت جریان داشته و زمینه ای برای آماده سازی ظهور حضرت حجت باشد.

محمدبیگی ادامه داد: در واقعۀ عاشورا، حضرت زینب (س) می‌توانست در مدینه بماند و به سمت کوفه حرکت نکند چراکه از نتیجه واقعۀ عاشورا خبر داشت اما آن حضرت در این مسیر قدم گذاشت تا وجدان‌های خفته را برای احیای امر به معروف و نهی از منکر بیدار کند.

وی مطرح کرد: زیارت اربعین وظیفۀ ما است و نباید برای بهتر شدن احساسِ خود در پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشیم؛ اگر به دنبال ظهور امام زمان (عج) هستیم باید در ادای دِین خود نسبت به حضرت زینب (س) احساس وظیفه کنیم.

فعال فرهنگی و اجتماعی و دبیر بنیاد عفاف و حجاب استان قزوین عنوان کرد: ما برای مشاهدۀ حرکت ملت‌ها در پیاده‌روی اربعین شرکت نمی‌کنیم بلکه برای تجمع بزرگ امت اسلامی‌در این مسیر قدم بر می‌داریم تا برای ظهور امام عصر (ع) زمینه‌سازی کنیم.

محمدبیگی افزود: اسراری که در پیاده‌روی اربعین وجود دارد، در هیچ زیارت عرفانی وجود ندارد؛ باید جوابگوی خون شهدا در روز قیامت باشیم و حضور در پیاده‌روی اربعین می‌تواند این مسیر را برایمان هموار کند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول